SK Tongeren – Cappellen FC 5-2

Wie vijf doelpunten moet incasseren, heeft meestal weinig te zeggen. Toch had de uitslag er zaterdagavond helemaal anders kunnen uitzien. Cappellen domineerde drie kwart van de wedstrijd, maar slikte in het derde kwartier drie treffers en botste op een hyperefficiënt Tongeren dat uit vijf kansen evenveel doelpunten puurde. Er zijn zo van die dagen dat het gewoon niet meezit.

Cappellen eiste meteen de bal op en dat zorgde al snel voor dreiging. Een poging van Symons ging via een verdediger naast. Na een hoekschop van Deckers miskeek doelman Vandecaetsbeek zich. Noch Kil, noch Van Zantvoort kreeg de bal van dichtbij tegen de touwen. Die gemiste kans zou Cappellen zuur opbreken. Ondanks een half dozijn aan hoekschoppen in het eerste half uur kwam Cappellen verder niet tot kansen en toen Tongeren het evenwicht kon herstellen, toonde het zich uiterst efficiënt. Jungschleger kon zich op links doorzetten en kon vanop de achterlijn perfect terugleggen tot bij Berben. De eerste bal in de buurt van Joossens leverde meteen de 1-0 op. Geel-rood reageerde echter meteen. Verbist bereikte Lemaire die de bal naast de paal binnen schoof: 1-1. Cappellen leek de partij opnieuw onder controle te hebben, maar Tongeren sloeg nog voor de rust twee keer hard toe. Cilt kon vanop rechts te eenvoudig voorzetten en Stassen kopte staalhard binnen: 2-1. En na balverlies achterin bracht Stassen Spaillier in stelling: 3-1 bij de rust.

Cappellen geloofde nog steeds in haar kansen en ging na de koffie op zoek naar de aansluitingstreffer. Na een knappe aanval konden Deckers en Van Zantvoort net niet afdrukken. Net voor het uur legde Kesteleyn terug tot bij Van Zantvoort. Het schot werd met wat geluk gekeerd door de lokale doelman. Ook Lemaire vond even later Vandecaetsbeek op zijn weg. Cappellen bleef duwen, maar het doelpunt wilde niet vallen. Na een hoekschop van El Madani kopte Kil op doel, maar weer deed een verdediger de bal naast belanden. En aan de overzijde was het wel meteen raak. Jungschleger vond Cilt die Cappellen definitief tegen het canvas mepte: 4-1. Even laaide de hoop weer op toen Van Zantvoort op aangeven van Lemaire scoorde (4-2), maar de slotfase had meer weg van een circus dan van een voetbalwedstrijd waarbij de lokale entourage geen al te beste beurt maakte. Kil kopte in de slotminuut centimeters naast waarna aan de overzijde Spaillier via een flipperkastdoelpunt voor de 5-2-eindstand zorgde. Absoluut geen slechte wedstrijd van Cappellen, maar een pijnlijke uitslag zorgde voor een frustrerende avond.

Tongeren: Vandecaetsbeek; Frenoy, Geurts, Quintiens, Spaillier; Kuchinska, Berben (79′ Amoah); Cilt (90+2′ Buekers), Voorjans, Jungschleger (90+2′ Callemin); Stassen (86′ Mokhtari).
Cappellen FC: Joossens; Kesteleyn, Kil, Ristovic, Deckers (76′ Van Kerckhoven); Nöstlinger (76′ Meukens), El Madani, Verbist (76′ Tshimanga), Lemaire; Van Zantvoort, Symons.
Doelpunten: 31′ Berben 1-0, 34′ Verbist 1-1, 39′ Stassen 2-1, 42′ Spaillier 3-1, 79′ Cilt 4-1, 80′ Van Zantvoort 4-2, 90+4′ Spaillier 5-2.
Geel: 53′ Stassen, 60′ Berben, 69′ Geurts, 85′ Symons, 88′ Voorjans, 90′ Van Zantvoort, 90+4′ Joossens.
Rood: 90′ Voorjans (tweemaal geel).