KFC Turnhout – Cappellen FC 2-5

Efficiëntie. Dat maakte zaterdagvond het verschil tussen Turnhout en Cappellen FC. Geel-rood liep al snel 0-2 uit, maar een enthousiast Turnhout kwam nog voor de rust verdiend langszij. Ook na de rust kregen beide ploegen een karrenvracht aan kansen. Björn Joossens had rond het uur enkele cruciale reddingen in huis om Cappellen overeind te houden, waarna de troepen van Tom Schipper in het laatste kwart van de wedstrijd alsnog afstand namen.

Zonder Maxim Deckers (last aan de rug) en Stefan Verbist (spierscheur) moest Schipper voor het eerst sleutelen aan zijn basiself. Nöstlinger en Diawara kwamen in de basiself. Turnhout startte zoals verwacht met veel drive, maar het eerste gevaar was wel voor de bezoekers. Nöstlinger lanceerde Symons die echter binnen het bereik van De Fré trapte. Op een overigens uitstekende grasmat kozen beide ploegen voor de aanval. Aan de overzijde devieerde Tourki de bal in de loop van Jacobs. Geudens kon een schot voorkomen. Meteen daarna ging Lemaire op wandel. Verwerft liet in de zestien zijn been hangen en de bal ging op stip. Kil kon zo de score openen: 0-1. En Cappellen stoomde door. De thuisploeg kreeg een hoekschop niet weg; Symons trapte de 0-2 tegen de touwen. Turnhout liet zich niet onbetuigd en sloeg snel terug. Louis Coeckelbergs trapte laag de aansluitingstreffer binnen: 1-2. De wedstrijd ging aan een hoog tempo verder. De Fré ging plat op een schuiver van Van Kerckhoven en aan de overzijde trapte Verwerft in de vlucht over. En na een lange ren van Tourki trapte Jacobs voorlangs. Na zo’n 25 minuten ging de storm wat liggen. Cappellen had teveel afval in haar spel om de volledige controle op de wedstrijd te houden en Turnhout was levensgevaarlijk in de snelle omschakeling. Iets voorbij het half uur bereikte Jacobs Emmen die naast trapte. Toch kwam Turnhout nog voor de koffie langszij. Jacobs kon laag voorbrengen; de vrijstaande Tourki had aan de tweede paal maar binnen te duwen: 2-2.

In de tweede helft schoot Cappellen opnieuw beter uit de startblokken. Na een dubbelpass met Symons trapte Kesteleyn naast. Ook nu kwamen beide ploegen vlot aan kansen. Jef Coeckelbergs kopte over en Tshimanga trapte naast. Rond het uuur volgden enkele cruciale minuten. Na een slimme deviatie kwam Emmen alleen voor doel. Joossens verkleinde de hoek goed en voorkwam erger. Door een klutsbal kwam Jef Coeckelbergs niet veel later oog in oog met Joossens, maar weer sprong de doelman als een tijger op zijn prooi. En ook bij een derde poging van binnen de zestien was Joossens paraat. Ditmaal keerde hij het schot van Jacobs. Cappellen had de lokale storm overleefd en ditmaal was het aan geel-rood om opnieuw gevaarlijk te zijn. En ook Cappellen deed dat driemaal binnen enkele minuten. Symons dwong vanuit een scherpe hoek De Fré tot een parade en de twee hoekschoppen die volgden, zorgden even vaak voor gevaar. Kil zag een schot via een verdediger maar net naast gaan en ook Geudens miste het doel op een haartje. En wat Turnhout niet deed, deed Cappellen uiteindelijk wel: scoren. Tshimanga rukte op en na een kaast van Van Zantvoort krule Nöstlinger de bal perfect rond De Fré: 2-3. De thuisploeg ging nu nog meer risico nemen en dat zorgde voor ruimte op de tegenaanval. Lemaire kon meters maken, maar Symons trapte naast. Eén keer kwam Turnhout nog gevaarlijk opzetten. Adriaens bediende Verwerft die echter voorlangs mikte. En toen Tshimanga uitbrak en Walen De Keyser bediende, krulde de invaller de 2-4 tegen de touwen. Helemaal in het slot zorgde Meukens voor de 2-5; opnieuw was Tshimanga de aangever. Cappellen speelde wellicht haar minste wedstrijd van het seizoen, maar mag wel drie punten bijschrijven in het klassement.

Turnhout: De Fré; Geenen, Wils, Hermans (76′ Schepers); Tourki (45′ Kreekels), Proost, L. Coeckelbergs, J. Coeckelbergs, Verwerft; Emmen en Jacobs (74′ Adriaensen).
Cappellen FC: Joossens; Kesteleyn, Geudens, Ristovic, Diawara (46′ Tshimanga); Kil, Nöstlinger, Lemaire (76′ Walen De Keyser), Van Kerckhoven; Van Zantvoort en Symons (86′ Meukens).
Doelpunten: 10′ Kil 0-1 (strafschop), 12′ Symons 0-2, 14′ L. Coeckelbergs 1-2, 42′ Tourki 2-2, 72′ Nöstlinger 2-3, 85′ Walen De Keyser 2-4, 88′ Meukens 2-5.
Geel: 9′ Verwerft, 43′ Lemaire, 58′ J. Coeckelbergs, 66″ Wilms, 75′ Proost.