Eendracht Aalst – Cappellen FC 1-1 (5-4)

Cappellen FC heeft Eendracht Aalst tot het uiterste gedreven, maar in de strafschoppenepiloog die na 120 minuten volgde, bleken de Oost-Vlamingen het geluk aan hun zijde te hebben. Nochtans was de jonge Demont tot tweemaal toe zeer dicht bij het redden van een elfmeter, maar uiteindelijk kroonde zijn collega Lentz zich tot matchwinnaar door de tiende en beslissende penalty te stoppen.

Beide ploegen begonnen afwachtend aan de wedstrijd. Vooral de thuisploeg wilde niet in hetzelfde mes lopen als eind maart in het Jos Van Wellenstadion. Toch was het Aalst dat gaandeweg de wet ging dicteren. Na tien minuten was het bijna raak. Na een hoekschop van Wantens redde Demont een kopbal van Ryckaert. Het leer geraakte niet weg waarna Demont, voor het eerst aan de aftrap, een geweldige parade in huis had op een schicht van Dekuyper. Op het kwartier plaatste Dekuyper het leer over en naast. Na een voorzet van Wantens kon Mbaye niet besluiten. Rond het half uur stuurde Dekuyper Mbaye de diepte. De spits kwam alleen voor Demont, maar de jonge doelman bewees andermaal zijn mannetje te kunnen staan en bracht weer redding. Toch moest Demont zich even later toch gewonnen geven. Wantens zette zich door en kreeg het leer na een crosspass bij Geenens die hard uithaalde en de bal knap overhoeks binnen knalde: 1-0 bij de rust.

Meteen na de rust beroerde Wantens de bal duidelijk met de hand in de zestien, maar ref Klerkx wuifde het protest weg. Aan de overzijde duwde Demont een gekruist schot van Cobos Copado naast. Net voor het uur kwam De Coninck vanop rechts naar binnen. Het schot likte de bovenkant van de dwarsligger. Gaandeweg kwam Cappellen beter in de wedstrijd. Een vluchtschot van Van Zantvoort ging nog een eindje naast. Bij Aalst verdween het vuur stilaan. Mbaye trapte in één keer voorlangs. Toen Lemaire werd diep gestuurd, kwam Lentz tijdig uit zijn doel, maar de Aalsterse defensie leek stilaan van haar pluimen te laten. Na een diepe bal van Deckers had Van Zantvoort een subtiele lob in huis om de bordjes weer in evenwicht te brengen: 1-1. Pas in de absolute slotfase kwam Aalst opnieuw dreigen. Panneel trapte naast. Aan de overzijde had Lemaire te weinig jus in de benen om na een lange ren Lentz te verontrusten. De laatste kans was nog voor Panneel die een inzenden van Razzi in één keer naast knalde.

In de verlengingen bleef de spanning, maar zakte het niveau. Beide teams hadden al veel energie verbruikt en dat was duidelijk te merken. Razzi trapte naast en Demont kon een kopbal van Verkerken makkelijk pakken. Gescoord werd er dus niet, waardoor de wedstrijd beslist werd vanop de strafschopstip. De eerste negen strafschoppen gingen binnen; Lentz pakte de tiende.

Aalst: Lentz; Geenens, Verkerken, Ryckaert, Wantens; De Coninck, Fabris, Cobos Copado (80′ Razzi), Van Den Eynde; Dekuyper, Mbaye (69′ Panneel).
Cappellen FC: Demont; Volant, Geuens, Ristovic; Akarom (117′ Van Riel), Kil, Deckers (91′ Verbist), Van Kerckhoven; Van Zantvoort, Meukens (62′ Walen De Keyser); Lemaire.
Doelpunten: 38′ Geenens 1-0, 70′ Van Zantvoort 1-1.
Penalty’s: Van Den Eynde 1-0, Kil 1-1, Fabris 2-1, Van Zantvoort 2-2, De Coninck 3-2, Ristovic 3-3, Wantens 4-3, Walen De Keyser 4-4, Panneel 5-4, Volant mist.
Geel: 45′ Van Den Eynde, 53′ Van Zantvoort, 73′ Wantens, 87′ Fabris, 115′ Akarom.